Det nærmet seg slutten av August, og matrosen hadde et par friuker tilgode, og de skulle benyttes til å seile dit vær og vinden bestemte. Siden vinden kom fra sydvest, var det bare å svinge høyre etter Bud og sette kurs nordover.
Etterhvert ankom vi Hasselvika, og matrosen sniffet raskt opp skogens gull.
Hun snuste også opp noen lokale karer som nettopp hadde kommet inn fra fiske og holdt på å gjøre opp fangsten. En kjapp deal, og noe av skogen gull ble byttet mot fersk Lyr.
Nam nam, det smakte. På tur videre nordover Stjørnfjorden på tur mot Råkvåg slapp vi ut snøret ved Håøya. Ikke lenge etter var middag for flere dager sikret.
Vi fant oss en plass blant "kaninknuserne" ved Råkvåg brygge, og siden det var helg var det godt om både båter og folk.
Hva vi ikke visste var et en sambygding skulle stå for underholdning til folket utpå kvelden. Vi hadde ikke billett, men benyttet anledningen til å hygge oss på en av stedets pub´er, som nå var nesten folketom. De siste minuttene av konserten var åpen for alle så vi ruslet innom og sjekket ut stemningen før vi tok kvelden.
Dagen etter la vi til i Høybakken. Der var det skog, og i skogen er det... gull, ville ingen ende ta dette, og matrosen smilte fra øre til øre under hele turen selv om himmelen åpnet seg og det øste ned.
Neste dag var sola igjen fremme igjen, så vi lot oss blåse til Brekstad. Denne gangen la vi oss på den nordlige delen av havneanlegget hvor det også er en gjestebrygge. Denne ligger mer skjermet for trafikken av hurtigbåtene som har terminal på den sørlige delene av havna. Nærmere butikkene er det også.
Tor Båtservice hadde litt arbeide som skulle gjøres på det elektriske anlegget , så det passet fint å dra innom dem på kanalkaia i Trondheim når vi først var i området.
Jernbane brua har faste åpnigstider, så det gjalt å tilpasse ankomsten etter tidspunkt for bruåpning.
Rødt og gult lys, like før grønt og klarsignal for oss å kjøre igjennom. Jernbanebrua er på topp og gangbrua straks ferdig med å svinge.
Tor monterer et tredje 200A batteri slik at forbruksbatteriene nå er oppe i tilsammen 600A.
Når vi først var i byen benyttet vi anledningen til å bli med matrosens sønn, også han Tor, ut på kino.
Neste dag dro vi ut Trondheimsfjorden for fulle seil, og kunne nyte en nydelig solnedgang for anker på Storfosna.
Herfra blåste vi pent og pyntelig videre sørover til Veiholmen på Smøla
Denne uheldige flygeren kom vi over på Nordstetta, da vi ruslet kveldstur.
Neste mål var Grip. Vi seilte mellom et myriader av holmer og skjær vest for Smøla. Utsikten var tidvis ikke like vakker. Utvikling av kysten kalles det..
Jammen ikke godt å si hva som var værst av de to..
Blindpassasjer. En sekstenprikket Marihøne klamret seg fast og fulgte med på turen over til Grip.
Grip. Husene dukker som rett opp fra havet. Havna innenfor moloene er veldig trygg for været, men det kan bli trangt om saligheta.
Nytt brannslukkingsanlegg er under montering på øya, og fraktebåten trengte plass til å losse og laste alskens i den forbindelse. Det fristet at ta rutebåtens plass da vi kom, for den hadde hatt siste tur for sesongen. Heldig at vi valgt å legge oss på utenpå den gamle flytebrygga på siden.
Etterhvert senket freden seg over øya som var nesten folketom. Nå var det bare et par-tre "fastboende" som holdt på å stenge husene sine for vinteren, og et par anleggsfolk som jobbet med brannslukkingsanlegget.
De siste dagene hadde stort sett vært preget av overskyet og småkaldt vær. En påminnelse om at høsten var i anmarsj, men nå bød sola på. Vi satte kurs videre sørover til Ona og fikk en varm og fin siste helg på turen der.
Havtåka seg innpå, men slapp heldigvis taket utpå dagen og matrosen hoppet i havet av lutter glede.
Det fine været gjorde at vi ble fristet til en siste utforskning av en ny ankringsplass. På kartet kunne det se ut som om Skatestraumen nord øst på Gossa kunne være et fint sted, selv om det ligger kloss innpå gass terminalen. Ganske riktig, her fikk vi en nydelig dag og kveld. På turen fra Ona slapp vi ut snøret ved Flatflesa fyr, og vips så var middagen sikret.
Det er vakkert dette landet.
Copyright © SailingMoon.no